Osoba posiadająca tę kompetencję potrafi współpracować w grupie: integruje się z osobami, w którymi współpracuje, rozumie rolę każdego z członków zespołu, wspiera innych w działaniu i jest otwarta na sugestie i pomysły pozostałych członków zespołu, które przyczynią się do realizacji wspólnego celu. Osoba ta ma świadomość zalet pracy zespołowej.
Jak ocenić tę kompetencję?
Przywołaj z pamięci sytuacje, w których współpracowałeś/-aś z innymi i wykazałeś/-aś się tą kompetencją. Mogą to być sytuacje formalne (np. w szkole, czy w pracy) i nieformalne (np. podczas wolontariatu, w czasie wolnym, czy w trakcie wykonywania obowiązków domowych).
Podaj przykłady sytuacji, w których:
- Podczas wykonywania zadania w zespole byłeś/-aś otwarty/-a na sugestie i pomysły innych osób.
- Skutecznie działałeś/-aś z innymi członkami zespołu – udało wam się wykonać postawione przed wami zadania.
- Wspierałeś/-aś pozostałych członków zespołu przy realizacji zadań.
- Miałeś/-aś uznanie i szacunek dla ról pozostałych członków zespołu.
A następnie zastanów się, czy:
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których pracowałeś/-aś pod nadzorem (np. przełożonego, koordynatora) i wykazywałeś/-aś się tylko częściową niezależnością? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie ogólnym.
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których miałeś/-aś okazję wykazać się niezależnością i odpowiedzialnością podczas wykonywania zadań, m.in. poprzez koordynowanie pracy innych osób oraz poprzez pracę w zmiennych, nieprzewidywalnych warunkach? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie zaawansowanym.
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w działaniach wykonywanych samodzielnie, koordynując pracę innych osób i wymagało to od ciebie wykorzystania eksperckiej wiedzy? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie eksperckim.
Jakie dokumenty pozwolą ci potwierdzić posiadanie tej kompetencji?
Takie, dzięki którym będziesz mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. To mogą być na przykład:
- Formularze STARRT opisujące konkretne sytuacje, w których wykazałeś/-aś się tą kompetencją.
- Referencje od osób, z którymi współpracowałeś/-aś.
- Rezultaty twojej pracy, np. jakiś produkt, który wykonałeś/-aś wykorzystaniem tej kompetencji (np. raport, opis lub zdjęcia z wykonanego z sukcesem działania czy projektu).
- Inne materiały – wybór należy do ciebie!
Dokumentów nie musi być dużo – najważniejsze jest, abyś pokazując je komuś i opowiadając o nich mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. Dokumenty mogą być formalne (np. zaświadczenie o wolontariacie z organizacji) lub nieformalne (np. wypełniony przez ciebie formularz STARRT)
W jakich sytuacjach można nabywać i rozwijać tę kompetencję?
W pracy zawodowej:
- Umiejętność organizowania przydzielonych zadań z uwzględnieniem zespołu
i współpracowników (czasu, ról, obowiązków). - Pełne rozumienie przydzielonej roli i zadań w zespole.
Podczas wolontariatu:
- Aktywne współdziałanie z innymi wolontariuszami podczas organizacji wydarzeń, realizacji projektów. Akceptowanie swojej roli i zadań.
W życiu codziennym:
- Sprawne dzielenie się obowiązkami domowymi.
- Organizacja imprezy składkowej, na którą każdy przynosi coś od siebie.
To tylko kilka przykładów – tę kompetencję możesz rozwijać w bardzo wielu rozmaitych sytuacjach, przy wykonywaniu różnorodnych zadań, które wymagają współdziałania w grupie!
Nawigacja:
Przejdź do pozostałych kompetencji:
- Zaangażowanie
- Komunikatywność
- Zarządzanie międzykulturowe i zarządzanie różnorodnością
- Zdolność do samodzielnego uczenia się
- Inicjatywa
- Zorientowanie na wyniki
- Rozwiązywanie problemów
- Praca zespołowa
- Przywództwo (leadership)
- Odpowiedzialność
- Organizacja i planowanie
- Innowacyjność i kreatywność
- Empatia