fbpx

Blog Czy osoba komunikatywna musi dużo gadać?

Komunikatywny wg słownika PWN to w skrócie dobrze porozumiewający się z innymi ludźmiSłowo „dobrze” w tej definicji jest bardzo znaczące, ponieważ nie wystarczy, że potrafimy mówić w tym samym języku, co nasz rozmówca. Musimy jeszcze dobrze się skomunikować, tak aby przyniosło to wymierne efekty. Czy każdy z nas musi być komunikatywny, gdzie można się tego nauczyć i kiedy przyda nam się to w życiu?

Kim jest osoba komunikatywna?

Jeśli z natury nie jesteś osobą gadatliwą – nie martw się, nie o to w tym chodzi. Nie zawsze osoby, które dużo mówią są komunikatywne, ponieważ w tym wypadku słowa to nie wszystko. Do przekazywanego przez nas komunikatu dochodzi mimika, gesty, intonacja, postawa. Jeśli wszystkie te elementy będą spójne, mamy szansę na sukces i miano komunikatywnych.

Jakie cechy powinna mieść osoba komunikatywna?

  • Uważnie słucha

    W trakcie komunikowania się słuchanie jest równie istotne, co mówienie. Jeśli uważnie słuchamy naszego rozmówcy, to zmniejszamy ryzyko nieporozumień, a dodatkowo wykazujemy zaangażowanie w relację. Poznajemy drugą osobę, odkrywamy jej potrzeby.

  • Rozumie

    Nie wystarczy słyszeć, należy pamiętać o rozumieniu naszego rozmówcy. Jeśli np. pojawiają się słowa przez nas niezrozumiałe, nie bójmy się poprosić o ich wyjaśnienie. Może to nas uchronić przed nieporozumieniem.

  •  Zadaje pytania

    Aby upewnić się, czy dobrze coś zrozumieliśmy oraz wykazać zaangażowanie w rozmowę, należy zadawać pytania. Możemy do tego wykorzystać parafrazę, czyli pytania przeważnie zaczynające się od „Czy dobrze rozumiem, że…”.

  • Wypowiada się jasno

    Chodzi o formułowanie naszych komunikatów bez przysłowiowego „owijania w bawełnę”. Im krótszy komunikat, tym łatwiej zrozumie go nasz odbiorca.

  • Dostosowuje się do słuchacza

    Zupełnie inaczej będziemy rozmawiać z profesorem na uczelni, a zupełnie inaczej z pięciolatkiem. Co prawda w tym przykładzie jest duża rozbieżność, ale może nam o uzmysłowić, jak istotne to jest, bo jak wiele zrozumie pięciolatek, kiedy zaczniemy do niego mówić językiem akademickim? Najprawdopodobniej tylko spójniki.

  • Porozumiewa się niewerbalnie

    Chodzi dokładnie o mowę naszego ciała. Z założonymi rękami, oparci niedbale o krzesło i z wyciągniętymi przed siebie nogami na rozmowie kwalifikacyjnej niekoniecznie sprawiamy wrażenie osoby, która jest nastawiona na rozmowę. Warto się zastanowić nad gestami, które wykonujemy i testować, co działa lepiej.

Jak rozwijać komunikatywność?

Tę kompetencję rozwijamy w każdym możliwym momencie i przez całe życie. Cechy osobowościowe są oczywiście tutaj kluczowe, ale nad wszystkim można popracować. Wykorzystaj każdy dodatkowy moment do rozmowy z innymi – szczególnie  taki, w  którym możesz porozmawiać z nieznaną osobą lub też z osobą, która budzi respekt. Podczas każdej próby staraj się wdrożyć i pracować na jedną nową rzeczą, wymienioną powyżej.

W tym wypadku wolontariat daje ogromne możliwości, ponieważ jest to praca i z ludźmi, i dla ludzi.

Kiedy jest nam potrzebna?

Ponieważ żyjemy w społeczeństwie, wśród ludzi, można powiedzieć, że komunikatywność jest nam potrzebna praktycznie zawsze, chociażby w minimalnym stopniu. Komunikatywność jest też jedną z najczęściej wymienianych kompetencji miękkich, ofertach o pracę. Może to nam pokazać, dlaczego jest tak ważna oraz dlaczego warto nad nią pracować. Są zawody, w których będzie ona niezbędna, np: przedstawiciel handlowy, sekretarka, kadrowa, obsługa klienta, menadżer i wiele innych.

Czy każdy musi być komunikatywny?

Każdy z nas, żyjąc w społeczeństwie musi być choć odrobinę komunikatywny, lecz jeśli nie odczuwasz takiej potrzeby, a Twoja praca nie wymaga tej kompetencji, nie ma potrzeby jej rozwijać. Niestety pojawia się drobne ale. Komunikatywność jest cechą coraz częściej pożądaną przez pracodawców i wymagana jest nawet na stanowiskach, które z pozoru  jej nie potrzebują. Okazuje się, że obecnie nawet programiści muszą wykazywać się komunikatywnością. Dlaczego? Bo tylko dobra komunikacja z projekt menadżerem ma szansę powodzenia.

Jeśli jesteśmy już przy poszukiwaniu pracy, to należy pamiętać, że to jedna z tych kompetencji, której braku nie ukryjemy na rozmowie o pracę. Rozmowa o pracę jest też bardzo dobrym sprawdzianem naszej komunikatywności, bo w jej trakcie pojawia się najbardziej niesprzyjający czynnik, jakim jest stres, który wpływa na to, jak się komunikujemy.

Mając w głowie wszystkie przytoczone powyżej kwestie, należy pamiętać jednak o najprostszej rzeczy, która potrafi przełamać lody w trakcie rozmowy czyli o uśmiechu. Smutna mina na pewno nie będzie sprzyjała w rozmowie z drugim człowiekiem.

Czy osoba komunikatywna musi dużo gadać?
Tagged on: