Marta Gorzałka
- absolwentka pedagogiki i oligofrenopedagogiki, Częstochowa

Moja przygoda z programem „PROJEKTOR – wolontariat studencki” rozpoczęła się na pierwszym roku studiów pedagogicznych –
5 lat temu. Wysyłając swoje zgłoszenie na szkolenie Twórczego Pedagoga realizowanego w ramach PROJEKTORa, nie przypuszczałam, że będzie ono początkiem mojego rozwoju zawodowego, co więcej, potrwa do dziś.

Na co dzień spełniam się zawodowo jako nauczycielka wychowania przedszkolnego, jednak nie byłoby mnie w miejscu, którym jestem gdyby nie doświadczenie, które zdobyłam dzięki aktywnej i systematycznej działalności wolontariackiej oraz ludzie, których miałam okazję poznać w Projektorze. Dzięki programowi „PROJEKTOR- wolontariat studencki” umocniłam się w przekonaniu, że ścieżka rozwoju, którą obrałam jest dla mnie, że studiując dziennie, można znaleźć również czas na wolontariat, a także pracę dodatkową, a następnie zawodową.

„PROJEKTOR – wolontariat studencki”, często nazywany też wolontariatem kompetencji, kierowany jest do studentów każdego kierunku, ale z mojej perspektywy to właśnie studentom kierunków pedagogicznych daje wyjątkową przestrzeń do rozwoju osobistego i zawodowego. Kwalifikacje i kompetencje zdobywane w trakcie studiów i podejmowanych równocześnie różnorakich aktywności wpływają na efektywność podejmowanej pracy oraz odnoszenie w niej sukcesów. Mają one za zadanie umożliwić człowiekowi zrozumienie samego siebie, poznanie i uświadomienie sobie możliwości, ograniczeń, czy barier jakie może napotkać w życiu codziennym czy też pracy zawodowej.

Często powtarzam, że warto robić COŚ PONAD dla siebie i dla innych!

Dlatego tak ważne jest, aby studenci już w trakcie toku studiów podejmowali działania, które wzbogacą ich doświadczenie, rozwijają kompetencje i umiejętności w pracy zawodowej. Możliwość taką daje zaangażowanie w działania społeczne. Wolontariat zmienia sposób myślenia osób w niego zaangażowanych, daje poczucie sensu życia, podwyższa samoocenę, pozwala na samorozwój w sferze mentalnej jak i zawodowej.

Ja skorzystałam z możliwości jaką dał mi PROJEKTOR i dlatego śmiało mogę stwierdzić, że dzięki realizacji projektów edukacyjnych, a także udziałowi w ścieżkach rozwoju jako lider czy trener, zdobyłam doświadczenie i umiejętność w planowaniu i organizacji oraz realizacji swoich celów i zadań, co wiąże się ściśle z umiejętnością zarządzania czasem. Umiejętność ta jest szalenie ważna, przy uzyskaniu efektywności swojej pracy w momencie podejmowania wielu aktywności jednocześnie. Rozwinęłam swoje kompetencje komunikacyjne, które stanowią fundamentalny element w nawiązywaniu relacji zawodowych, zarządzania zespołem i współpracy w grupie. Możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji poprzez udział w warsztatach i szkoleniach, a następnie wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce, przyczynił się do mojej fascynacji pedagogiką zabawy oraz aktywnymi metodami pracy w grupie. Dlatego oprócz pracy zawodowej, wolne chwile staram się poświęcać na realizację projektów dla starszych dzieci i młodzieży, a także dzielić się swoim doświadczeniem z innymi studentami- wolontariuszami.

Z własnego doświadczenia jako wolontariusz programu „PROJEKTOR- wolontariat studencki” oraz wielu fantastycznych studentów z całej Polski, których miałam okazję poznać – zachęcam do inwestycji swojego czasu w realizację projektów edukacyjnych, ponieważ efekt naszych działań jest ogromny, zarówno dla dzieciaków jak i nas samych! 🙂