Marta Masternak
– studentka V roku psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

W ciągu czterech lat działania w PROJEKTOrze realizowałam projekty edukacyjne, brałam udział w piknikach edukacyjnych, akcjach promocyjnych i szkoleniach. Każda z tych aktywności pozwalała mi stopniowo rozwijać komunikatywność i inne kompetencje, takie jak praca zespołowa, organizacja i planowanie, odpowiedzialność oraz rozwiązywanie problemów. Wszystkie te kompetencje wykorzystuję na co dzień oraz podczas kolejnych projektów zarówno na studiach jak i w programie.

Udział w projektach systematycznych nauczył mnie odpowiedzialności – w końcu jak się zaczęło projekt jednym spotkaniem, trzeba było znaleźć czas i na kolejne dwa. Nie wyobrażałam sobie, że mogę zawieść dzieci lub znajomych. Zobaczyłam, jak ważna we współpracy jest pewność, że można na kogoś liczyć. Sama wolałam działać w takim zespole, ale i być taką osobą, na której można polegać. Odpowiedzialność i zaangażowanie bardzo ułatwiało radzenie sobie z kolejnymi zadaniami.

A te zadania wyznaczał nie kto inny niż ja sama. Najpierw jeździłam na projekty z bardziej doświadczoną koleżanką – na początku to ona organizowała plan, potrzebne materiały, kontaktowała się ze szkołą i pilnowała wszelkich formalności. Później sama wyszłam z inicjatywą i krok po kroku uczyłam się jak załatwiać takie sprawy. Jak rozmawiać, żeby się porozumieć, kiedy samej podejmować decyzje, a kiedy dostosować się do innych, na co zwracać uwagę żeby stworzyć plan, który się uda… Czasem trzeba było zebrać swoją ekipę od podstaw i być gotowym na nieprzewidziane sytuacje – coś komuś wypadnie, ktoś nie dojedzie… Każdy problem był do rozwiązania. Ważne było też monitorowanie swoich wyników – dzięki temu widziałam swoje postępy i to samo w sobie dodawało mi motywacji.

Mając dane zadanie do wykonania, kompetencje rozwijałam niejako po drodze, przy okazji – miałam cel i chciałam go osiągnąć, więc wszystkie zakręty uczyły mnie, co zrobić, żeby sobie poradzić. I z czasem było coraz więcej takich sytuacji, w których wiedziałam, co zrobić, żeby osiągnąć sukces. Mierząc się z różnymi zadaniami, rozwijałam kolejne umiejętności, dzięki którym z każdym kolejnym zadaniem potrafiłam radzić sobie coraz lepiej.