Szymon Bębenek
– student stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie

Program PROJEKTOR uznałem za świetne miejsce, w którym mogę zainspirować dzieci i młodzież do nauki, a także przekazać im wiedzę i umiejętności, których być może nigdy nie mogłyby zdobyć podczas formalnych zajęć w szkole. Gdy zaczynałem realizować projekty nie sądziłem, że poprzez te działania sam uzyskam niezwykle przydatne umiejętności i wiedzę, a w trakcie szkoleń i wyjazdów, w których uczestniczyłem, poznam tak pozytywnych i niesamowitych ludzi.

O „PROJEKTORze” dowiedziałem się na początku moich studiów dzięki szkoleniu organizowanym przez NBP dla Stypendystów Pomostowych, gdzie obecni byli również wolontariusze „Projektora” i opowiadali nam o Programie. Już niecałe 2 miesiące później zachęciłem do zaangażowania się w Program mojego brata Maćka i wraz z nim zaczęliśmy organizować projekty edukacyjne w swojej rodzinnej miejscowości.

Realizacja projektów edukacyjnych dla uczniów to przede wszystkim niezwykła frajda w przekazywaniu wiedzy i inspirowaniu ich do działania, lecz z perspektywy czasu muszę przyznać, że to również ogromny rozwój moich miękkich kompetencji. Dla mnie, jako studenta stosunków międzynarodowych, są one szczególnie ważne, gdyż bez komunikatywności i umiejętności pracy w zespole nie zajdę za daleko. Działalność w ramach wolontariatu nauczyła mnie na pewno jednej bardzo ważnej rzeczy – panowania nad stresem. Dawniej wystąpienia publiczne były dla mnie czymś nieprzyjemnym. Dzięki „Projektorowi” sytuacja uległa zdecydowanej poprawie. Z kolei w czasie szkoleń nauczyłem się pewności siebie w wyrażaniu swojej opinii bądź przedstawianiu swoich pomysłów. Nawet, gdy pomysł okazywał się nietrafiony to wiedziałem, że nie mogę sobie niczego zarzucić, ponieważ spróbowałem.

Dziesiątki inicjatyw, które do tej pory zrealizowałem, bezsprzecznie nauczyły mnie także efektywniejszej pracy w zespole, jej planowania i organizacji, ale także przywództwa. W czasie szkolenia Liderów PROJEKTORa nauczyłem się tego, że w trakcie jakiegokolwiek zadania bardzo ważne jest jego rozpoczęcie od ustalenia planu współpracy. W takiej sytuacji często naturalnie wyłania się lider, który spaja drużynę i jest nie ponad nią, a razem z nią. Z biegiem czasu zacząłem zauważać u siebie liderskie cechy.