Blog Typy kompetencji miękkich: kompetencje metodologiczne

Dzięki testowi kompetencji Lever Basic możesz zbadać 13 kompetencji miękkich cenionych na rynku pracy. Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, które kompetencje chciałbyś/chciałabyś zbadać, przygotowaliśmy artykuły, w których opisujemy kompetencje w podziale na cztery grupy: kompetencje personalne, metodologiczne, społeczne i organizacyjne.

Kompetencje metodologiczne

Innowacja i kreatywność

Osoba posiadająca tę kompetencję dąży do poszukiwania i realizacji nowych i kreatywnych pomysłów, korzystania zarówno z doświadczenia, jak i wyobraźni. Wykazuje się nieszablonowym myśleniem oraz potrafi skutecznie wykorzystywać innowacje i możliwości uczenia się.

W jakich sytuacjach można rozwijać tę kompetencję?

W pracy zawodowej:

  • Umiejętność łączenia, integrowania i przekształcania narzędzi, produktów, usług i procesów, aby zrealizować coś nowego lub innowacyjnego, co pomoże spełnić potrzeby wewnętrznych i zewnętrznych klientów lub je przewidzieć.
  • Umiejętność odnajdywania kreatywnych rozwiązań, obierania nowych podejść lub rozszerzania podejść istniejących o nowe rozwiązania i problemy.

Podczas wolontariatu:

  • Wymyślanie nowych rozwiązań i innowacyjnych projektów społecznych.
  • Opracowywanie nowych działań na rzecz wspierania kampanii w ramach wolontariatu.

W życiu codziennym:

  • Zajmowanie się tzw. zrób to sam – renowacja mebli, tworzenie nowych, tworzenie ozdób, prowadzenie samodzielnych napraw, etc.
  • Wymyślanie zabaw dla dzieci.

Zdolność do samodzielnego uczenia się

Osoba posiadająca tę kompetencję ma świadomość tego, że uczy się przez całe życie. Stawia sobie cele edukacyjne – jeśli potrzebna jest jej jakaś wiedza, samodzielnie szuka możliwości jej zdobycia (np. podczas kursów tradycyjnych i online, studiów, staży czy wolontariatu). Jest wytrwała w nauce i wie, że wynik w nauce zależy od jej zaangażowania. Jeśli natrafi na przeszkody w nauce, szuka sposobów na ich pokonanie, bo wie, że tylko tak osiągnie swój cel.

W jakich sytuacjach można rozwijać tę kompetencję?

W pracy zawodowej:

  • Wykazywanie się postawą wskazującą na chęć ciągłego poszerzania swojej wiedzy i uczenia się czegoś nowego.
  • Samodzielne rozwijanie umiejętności niezbędnych w realizacji obecnych
    i przyszłych ról.
  • Bycie na bieżąco z wiedzą techniczną związaną z wykonywaną pracą.

Podczas wolontariatu:

  • Kiedy biorę udział w nowym projekcie społecznym w obszarze, którego dobrze nie znam (np. współpracy z osobami niepełnosprawnymi), szukam informacji, które pomogą mi dowiedzieć się więcej o grupie odbiorców i o metodach współpracy z nimi.

W życiu codziennym:

  • Kiedy wybieram się w podróż – szukam informacji nt. kraju i jego kultury, na temat miejsca, w którym się zatrzymam oraz języka – opanowują podstawowe zwroty, korzystając z prostych, darmowych aplikacji mobilnych.
  • Kiedy wychowuję dziecko, dokształcam się z zakresu prawidłowego rozwoju.
  • Kiedy coś mnie pasjonuje, zgłębiam temat i staram się dowiedzieć jak najwięcej.
  • W czasie wolnym uczę się szydełkowania/ montowania filmików z wakacji/ robienia zdjęć/ programowania/ czytania książek w oryginale, etc.

To tylko kilka przykładów – pamiętaj, że uczysz się przez całe życie, więc tę kompetencję możesz rozwijać w bardzo wielu rozmaitych sytuacjach, przy wykonywaniu różnorodnych zadań. Ilekroć czujesz, że uczysz się czegoś nowego, miej oczy i uszy szeroko otwarte, bo może to być okazja do rozwijania tej kompetencji!

Rozwiązywanie problemów

Osoba posiadająca tę kompetencję potrafi zidentyfikować pojawiające się problemy, nadać im priorytety, mierzyć ich wpływ na wykonywane działania oraz analizować ich przyczyny. Potrafi również określić efektywne działania, dzięki którym problemy zostaną rozwiązane, zarządza ich wdrożeniem i weryfikuje, czy pożądane wyniki zostały uzyskane. To osoba, która nie boi się przeszkód, ponieważ kiedy natrafi na problem, zamiast załamywać ręce – myśli, jak rozłożyć problem na czynniki pierwsze i jak sobie z nim poradzić. Nie narzeka, tylko od razu szuka rozwiązania.

W jakich sytuacjach można rozwijać tę kompetencję?

W pracy zawodowej:

  • Rozumienie problemów i zagadnień, umiejętność oceny ich wpływu na firmę
    z myślą o priorytetyzacji działań ulepszających.
  • Rozumienie, w jaki sposób problem i jego rozwiązanie wpłyną na innych pracowników.

Podczas wolontariatu:

  • Określenie skutecznych rozwiązań nieprzewidzianych problemów związanych z planowanymi wydarzeniami
    (np. zmianami pogody, kiedy organizujemy festyn rodzinny).

W życiu codziennym:

  • Dostosowywanie się do zmieniających się warunków, np. kiedy planowaliśmy piknik, ale pogoda nie sprzyja – idziemy do muzeum.
  • Łagodzenie konfliktów w rodzinie lub grupie rówieśniczej.

To tylko kilka przykładów – tę kompetencję możesz rozwijać w bardzo wielu rozmaitych sytuacjach, przy wykonywaniu różnorodnych zadań. Ilekroć napotkasz na problem i uda ci się go rozwiązać, możesz zanotować sobie w pamięci, że rozwinąłeś/-aś tę kompetencję!

Sprawdź swoje kompetencje!

Jeśli jesteś ciekawy/-a, jakie kompetencje miękkie miałeś/-aś okazję szlifować w ostatnim czasie, skorzystaj z testu Lever Basic! Test powstał po to, aby pomóc ci przypomnieć sobie sytuacje, w których ćwiczyłeś/-aś wybrane kompetencje miękkie i aby wesprzeć cię w przygotowaniu dowodów, które pozwolą ci udowodnić, na jakim poziomie posiadasz wybrane kompetencje. To nie tylko ułatwi ci poruszanie się po rynku pracy, ale przede wszystkim – pozwoli ci odkryć twoje mocne strony!

Skorzystaj już dziś: https://leverbasic.pl/test-kompetencji/

Typy kompetencji miękkich: kompetencje metodologiczne