Osoba posiadająca tę kompetencję posiada umiejętność wykorzystania pojawiających się szans i możliwości oraz przekuwania pomysłów w działania. Chętnie podejmuje wyzwania. Jest aktywna i zgłasza się do wykonywania różnych zadań. Ta aktywność napędza ją do działania. To osoba pomysłowa i aktywna.
Jak ocenić tę kompetencję?
Przywołaj z pamięci sytuacje, w których wykazałeś/-aś się inicjatywą. Mogą to być sytuacje formalne (np. w szkole, czy w pracy) i nieformalne (np. podczas wolontariatu, w czasie wolnym, czy w trakcie wykonywania obowiązków domowych).
Podaj przykłady sytuacji, w których:
- Podjąłeś/-podjęłaś wyzwanie: zauważyłeś/-aś szansę na jakieś działanie i chętnie się w nie zaangażowałeś/-aś. Wykonałeś/-aś je, mimo iż w trakcie mogły pojawić się przeszkody.
- Podczas wykonywania zadania zauważyłeś/-aś dodatkowe możliwości i szanse na działanie, wymyśliłeś/-aś pomysł, jak je wykorzystać i dzięki temu udało się wykonać zadanie jeszcze lepiej, niż pierwotnie planowano.
A następnie zastanów się, czy:
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których pracowałeś/-aś pod nadzorem (np. przełożonego, koordynatora) i wykazywałeś/-aś się tylko częściową niezależnością? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie ogólnym.
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których miałeś/-aś okazję wykazać się niezależnością i odpowiedzialnością podczas wykonywania zadań, m.in. poprzez koordynowanie pracy innych osób oraz poprzez pracę w zmiennych, nieprzewidywalnych warunkach? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie zaawansowanym.
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w działaniach wykonywanych samodzielnie, koordynując pracę innych osób i wymagało to od ciebie wykorzystania eksperckiej wiedzy? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie eksperckim.
Jakie dokumenty pozwolą ci potwierdzić posiadanie tej kompetencji?
Takie, dzięki którym będziesz mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. To mogą być na przykład:
- Formularze STARRT opisujące konkretne sytuacje, w których wykazałeś/-aś się tą kompetencją.
- Referencje od osób, z którymi współpracowałeś/-aś.
- Rezultaty twojej pracy, np. jakiś produkt, który wykonałeś/-aś wykorzystaniem tej kompetencji (np. raport, opis lub zdjęcia z wykonanego z sukcesem projektu)
- Inne materiały – wybór należy do ciebie!
Dokumentów nie musi być dużo – najważniejsze jest, abyś pokazując je komuś i opowiadając o nich mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. Dokumenty mogą być formalne (np. zaświadczenie o wolontariacie z organizacji) lub nieformalne (np. wypełniony przez ciebie formularz STARRT).
W jakich sytuacjach można nabywać i rozwijać tę kompetencję?
W pracy zawodowej:
- Aktywne szukanie pomysłów na nowe rozwiązania.
- Umiejętność wytyczania sobie kierunku pracy i pracy z własnej inicjatywy.
Podczas wolontariatu:
- Zaangażowanie w działania fundraisingowe na rzecz organizacji -identyfikacja nowych źródeł finansowania.
- Wymyślanie pomysłów na nowe projekty i wprowadzanie nowych działań, po to aby zaspokajać nowe potrzeby społeczne.
To tylko kilka przykładów – inicjatywą możesz wykazywać się w bardzo wielu rozmaitych sytuacjach, przy wykonywaniu różnorodnych zadań, więc miej oczy i uszy szeroko otwarte!
Nawigacja:
Przejdź do pozostałych kompetencji:
- Zaangażowanie
- Komunikatywność
- Zarządzanie międzykulturowe i zarządzanie różnorodnością
- Zdolność do samodzielnego uczenia się
- Inicjatywa
- Zorientowanie na wyniki
- Rozwiązywanie problemów
- Praca zespołowa
- Przywództwo (leadership)
- Odpowiedzialność
- Organizacja i planowanie
- Innowacyjność i kreatywność
- Empatia