Model LEVER  Kompetencje LEVER  Innowacyjność i kreatywność

Osoba posiadająca tę kompetencję dąży do poszukiwania i realizacji nowych i kreatywnych pomysłów, korzystania zarówno z doświadczenia, jak i wyobraźni. Wykazuje się nieszablonowym myśleniem oraz potrafi skutecznie wykorzystywać innowacje i możliwości uczenia się.

Jak ocenić tę kompetencję?

Przywołaj z pamięci sytuacje, w których wykazałeś/-aś się innowacyjnością i kreatywnością. Mogą to być sytuacje formalne (np. w szkole, czy w pracy) i nieformalne (np. podczas wolontariatu, w czasie wolnym, czy w trakcie wykonywania obowiązków domowych).

Podaj przykłady sytuacji, w których:

  • Podczas realizacji działań wynajdywałeś/-aś nowe rozwiązania i podejścia, by mierzyć się ze znanymi i nieznanymi problemami i sytuacjami.
  • Dążyłeś/-aś do tego, by myśleć nieszablonowo.
  • Skutecznie przekuwałeś/-aś pomysły w konkretne rozwiązania i działania.

A następnie zastanów się, czy:

  • wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których pracowałeś/-aś pod nadzorem (np. przełożonego, koordynatora) i wykazywałeś/-aś się tylko częściową niezależnością? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie ogólnym.
  • wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których miałeś/-aś okazję wykazać się niezależnością i odpowiedzialnością podczas wykonywania zadań, m.in. poprzez koordynowanie pracy innych osób oraz poprzez pracę w zmiennych, nieprzewidywalnych warunkach? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie zaawansowanym.
  • wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w działaniach wykonywanych samodzielnie, koordynując pracę innych osób i wymagało to od ciebie wykorzystania eksperckiej wiedzy? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie eksperckim.

Jakie dokumenty pozwolą ci potwierdzić posiadanie tej kompetencji?

Takie, dzięki którym będziesz mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. To mogą być na przykład:

  • Formularze STARRT opisujące konkretne sytuacje, w których wykazałeś/-aś się tą kompetencją.
  • Referencje od osób, z którymi współpracowałeś/-aś.
  • Rezultaty twojej pracy, np. jakiś produkt, który wykonałeś/-aś wykorzystaniem tej kompetencji (np. raport, opis lub zdjęcia z wykonanego z sukcesem projektu)
  • Inne materiały – wybór należy do ciebie!

Dokumentów nie musi być dużo – najważniejsze jest, abyś pokazując je komuś i opowiadając o nich mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. Dokumenty mogą być formalne (np. zaświadczenie o wolontariacie z organizacji) lub nieformalne (np. wypełniony przez ciebie formularz STARRT).

W jakich sytuacjach można nabywać i rozwijać tę kompetencję?

W pracy zawodowej:

  • Umiejętność łączenia, integrowania i przekształcania narzędzi, produktów, usług i procesów, aby zrealizować coś nowego lub innowacyjnego, co pomoże spełnić potrzeby wewnętrznych i zewnętrznych klientów lub je przewidzieć.
  • Umiejętność odnajdywania kreatywnych rozwiązań, obierania nowych podejść lub rozszerzania podejść istniejących o nowe rozwiązania i problemy.

Podczas wolontariatu:

  • Wymyślanie nowych rozwiązań i innowacyjnych projektów społecznych.
  • Opracowywanie nowych działań na rzecz wspierania kampanii w ramach wolontariatu.

W życiu codziennym:

  • Zajmowanie się tzw. zrób to sam – renowacja mebli, tworzenie nowych, tworzenie ozdób, prowadzenie samodzielnych napraw, etc.
  • Wymyślanie zabaw dla dzieci.

To tylko kilka przykładów – tę kompetencję możesz rozwijać w bardzo wielu rozmaitych sytuacjach, przy wykonywaniu różnorodnych zadań, – miej oczy i uszy szeroko otwarte!

 

Nawigacja:

Przejdź do pozostałych kompetencji:

  1. Zaangażowanie
  2. Komunikatywność
  3. Zarządzanie międzykulturowe i zarządzanie różnorodnością
  4. Zdolność do samodzielnego uczenia się
  5. Inicjatywa
  6. Zorientowanie na wyniki
  7. Rozwiązywanie problemów
  8. Praca zespołowa
  9. Przywództwo (leadership)
  10. Odpowiedzialność
  11. Organizacja i planowanie
  12. Innowacyjność i kreatywność
  13. Empatia