Osoba posiadająca tę kompetencję posiada umiejętność zorganizowania swojej pracy i swoich zadań oraz pracy innych osób, planowania i optymalizacji działań i zasobów, tak aby efektywnie osiągać wyniki. Posiada też zdolność przewidywania, jaki pozytywny wpływ na zadanie może mieć jej wkład.
Jak ocenić tę kompetencję?
Przywołaj z pamięci sytuacje, w których wykazałeś/-aś się dobrą organizacją i planowaniem. Mogą to być sytuacje formalne (np. w szkole, czy w pracy) i nieformalne (np. podczas wolontariatu, w czasie wolnym, czy w trakcie wykonywania obowiązków domowych).
Podaj przykłady sytuacji, w których:
- Przed rozpoczęciem projektu dobrze określiłeś/-aś działania, zadania i role zgodnie z celami do zrealizowania oraz z uwzględnieniem zasobów, kosztów i dostępnego czasu.
- Koordynowałeś/-aś zasoby i pracę członków zespołu z myślą o uzyskaniu oczekiwanych celów.
- Monitorowałeś/-aś działania, tak aby wykrywać i przewidywać odchylenia oraz wprowadzać korekty w pierwotnym planie.
A następnie zastanów się, czy:
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których pracowałeś/-aś pod nadzorem (np. przełożonego, koordynatora) i wykazywałeś/-aś się tylko częściową niezależnością? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie ogólnym.
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których miałeś/-aś okazję wykazać się niezależnością i odpowiedzialnością podczas wykonywania zadań, m.in. poprzez koordynowanie pracy innych osób oraz poprzez pracę w zmiennych, nieprzewidywalnych warunkach? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie zaawansowanym.
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w działaniach wykonywanych samodzielnie, koordynując pracę innych osób i wymagało to od ciebie wykorzystania eksperckiej wiedzy? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie eksperckim.
Jakie dokumenty pozwolą ci potwierdzić posiadanie tej kompetencji?
Takie, dzięki którym będziesz mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. To mogą być na przykład:
- Formularze STARRT opisujące konkretne sytuacje, w których wykazałeś/-aś się tą kompetencją.
- Referencje od osób, z którymi współpracowałeś/-aś.
- Rezultaty twojej pracy, np. jakiś produkt, który wykonałeś/-aś wykorzystaniem tej kompetencji (np. raport, opis lub zdjęcia z wykonanego z sukcesem projektu)
- Inne materiały – wybór należy do ciebie!
Dokumentów nie musi być dużo – najważniejsze jest, abyś pokazując je komuś i opowiadając o nich mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. Dokumenty mogą być formalne (np. zaświadczenie o wolontariacie z organizacji) lub nieformalne (np. wypełniony przez ciebie formularz STARRT)
W jakich sytuacjach można nabywać i rozwijać tę kompetencję?
W pracy zawodowej:
- Umiejętność zorganizowania swojej pracy i zadań oraz pracy innych osób, planowania i optymalizacji działań i zasobów, aby uzyskać efektywne wyniki.
- Zdolność do zarządzania działaniami z krótkimi terminami realizacji, przy niskiej dostępności zasobów i w niestabilnych kontekstach.
Podczas wolontariatu:
- Efektywna realizacja zadań przydzielonych w ramach wolontariatu, wymagających koordynowania i organizowania innych osób.
- Korzystanie z określonych zasobów i przestrzeganie wymogów czasowych.
W życiu codziennym:
- Organizacja wakacji/ przyjęcia urodzinowego/ wesela/ planu posiłków na tydzień, etc.
To tylko kilka przykładów – tę kompetencję możesz rozwijać w bardzo wielu rozmaitych sytuacjach, przy wykonywaniu różnorodnych zadań, – miej oczy i uszy szeroko otwarte!
Nawigacja:
Przejdź do pozostałych kompetencji:
- Zaangażowanie
- Komunikatywność
- Zarządzanie międzykulturowe i zarządzanie różnorodnością
- Zdolność do samodzielnego uczenia się
- Inicjatywa
- Zorientowanie na wyniki
- Rozwiązywanie problemów
- Praca zespołowa
- Przywództwo (leadership)
- Odpowiedzialność
- Organizacja i planowanie
- Innowacyjność i kreatywność
- Empatia