Osoba posiadająca tę kompetencję jest dobrym liderem – przewodnikiem grupy czy zespołu. Kiedy z kimś wspólnie działa, wykazuje się dużą odpowiedzialnością za pozostałych członków grupy i za rezultat działania, integruje i wspiera role pozostałych osób. Potrafi słuchać innych i delegować zadania bez tracenia sprzed oczu ogólnej wizji i kontroli nad wynikami.
Jak ocenić tę kompetencję?
Przywołaj z pamięci sytuacje, w których pełniłeś/-aś rolę lidera i przewodnika grupy. Mogą to być sytuacje formalne (np. w szkole, czy w pracy) i nieformalne (np. podczas wolontariatu, w czasie wolnym, czy w trakcie wykonywania obowiązków domowych).
Podaj przykłady sytuacji, w których:
- Członkowie grupy uznali cię za lidera i przewodnika – akceptowali twoją rolę i cieszyła się ona uznaniem.
- Miałeś/-aś poczucie odpowiedzialności za podejmowanie decyzji i działanie w kontekście.
- W trakcie działania rozumiałeś/-aś jego kontekst i jego oczekiwane rezultaty oraz tak koordynowałeś/-aś pracami zespołu i podziałem zadań, aby udało się j osiągnąć.
- Wspierałeś/-aś grupę w motywowaniu się nawzajem, we wspólnym myśleniu, w realizowaniu wspólnej wizji i działań.
A następnie zastanów się, czy:
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których pracowałeś/-aś pod nadzorem (np. przełożonego, koordynatora) i wykazywałeś/-aś się tylko częściową niezależnością? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie ogólnym.
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których miałeś/-aś okazję wykazać się niezależnością i odpowiedzialnością podczas wykonywania zadań, m.in. poprzez koordynowanie pracy innych osób oraz poprzez pracę w zmiennych, nieprzewidywalnych warunkach? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie zaawansowanym.
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w działaniach wykonywanych samodzielnie, koordynując pracę innych osób i wymagało to od ciebie wykorzystania eksperckiej wiedzy? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie eksperckim.
Jakie dokumenty pozwolą ci potwierdzić posiadanie tej kompetencji?
Takie, dzięki którym będziesz mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. To mogą być na przykład:
- Formularze STARRT opisujące konkretne sytuacje, w których wykazałeś/-aś się tą kompetencją.
- Referencje od osób, z którymi współpracowałeś/-aś.
- Rezultaty twojej pracy, np. jakiś produkt, który wykonałeś/-aś wykorzystaniem tej kompetencji (np. raport, opis lub zdjęcia z wykonanego z sukcesem projektu czy zadania, który koordynowałeś/-aś)
- Inne materiały – wybór należy do ciebie!
Dokumentów nie musi być dużo – najważniejsze jest, abyś pokazując je komuś i opowiadając o nich mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. Dokumenty mogą być formalne (np. zaświadczenie o wolontariacie z organizacji) lub nieformalne (np. wypełniony przez ciebie formularz STARRT)
W jakich sytuacjach można nabywać i rozwijać tę kompetencję?
W pracy zawodowej:
- Dostarczanie wizji i zapewnianie motywacji zespołowi, by pracował razem nad realizacją tego samego celu.
- Umiejętność zarządzania możliwymi konfliktami personalnymi między członkami zespołu i eliminacja takich konfliktów.
Podczas wolontariatu:
- Zarządzanie zespołem wolontariuszy podczas organizacji wydarzenia.
- Pełnienie oficjalnych funkcji (np. prezesa, członka zarządu organizacji).
W życiu codziennym:
- Pełnienie funkcji wymagających wytyczania kierunku i wspierania innych, np. bycie rodzicem, bycie przewodniczącym/-ą klasy.
To tylko kilka przykładów – tę kompetencję możesz rozwijać w bardzo wielu rozmaitych sytuacjach, przy wykonywaniu różnorodnych zadań, – miej oczy i uszy szeroko otwarte!
Nawigacja:
Przejdź do pozostałych kompetencji:
- Zaangażowanie
- Komunikatywność
- Zarządzanie międzykulturowe i zarządzanie różnorodnością
- Zdolność do samodzielnego uczenia się
- Inicjatywa
- Zorientowanie na wyniki
- Rozwiązywanie problemów
- Praca zespołowa
- Przywództwo (leadership)
- Odpowiedzialność
- Organizacja i planowanie
- Innowacyjność i kreatywność
- Empatia