Osoba posiadająca tę kompetencję potrafi skutecznie realizować zadania: wie, jaki jest ich cel i wymyśla skuteczne strategie i plany jego osiągnięcia. W trakcie wykonywania działań bacznie kontroluje ich kierunek, jest skupiona i wytrwała w obliczu najważniejszych kwestii i zależy jej na osiągnięciu dobrych wyników i wysokiego poziomu jakości. A kiedy osiągnie cel, potrafi przedstawić spójny i przejrzysty opis wyników.
Jak ocenić tę kompetencję?
Przywołaj z pamięci sytuacje, w których wykazałeś/-aś się wytrwałością w dążeniu do osiągnięcia konkretnego wyniku powierzonego zadania. Mogą to być sytuacje formalne (np. w szkole, czy w pracy) i nieformalne (np. podczas wolontariatu, w czasie wolnym, czy w trakcie wykonywania obowiązków domowych).
Podaj przykłady sytuacji, w których:
- Po otrzymaniu zadania przygotowałeś/-aś skuteczną strategię i plan działania, nastawione na osiągnięcie celu.
- Podczas wykonywania zadania bacznie kontrolowałeś/-aś kierunek prowadzonych działań.
- Podczas wykonywania zadania byłeś/-aś skupiony/a i wytrwały/-a w obliczu najważniejszych kwestii.
- Dążyłeś/-aś do osiągnięcia dobrych wyników i wysokich poziomów jakości.
A następnie zastanów się, czy:
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których pracowałeś/-aś pod nadzorem (np. przełożonego, koordynatora) i wykazywałeś/-aś się tylko częściową niezależnością? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie ogólnym.
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w sytuacjach, w których miałeś/-aś okazję wykazać się niezależnością i odpowiedzialnością podczas wykonywania zadań, m.in. poprzez koordynowanie pracy innych osób oraz poprzez pracę w zmiennych, nieprzewidywalnych warunkach? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie zaawansowanym.
- wykorzystywałeś/-aś tę kompetencję w działaniach wykonywanych samodzielnie, koordynując pracę innych osób i wymagało to od ciebie wykorzystania eksperckiej wiedzy? -> jeśli tak, może to oznaczać, że tę kompetencję posiadasz na poziomie eksperckim.
Jakie dokumenty pozwolą ci potwierdzić posiadanie tej kompetencji?
Takie, dzięki którym będziesz mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. To mogą być na przykład:
- Formularze STARRTopisujące konkretne sytuacje, w których wykazałeś/-aś się tą kompetencją.
- Referencje od osób, z którymi współpracowałeś/-aś.
- Rezultaty twojej pracy, np. jakiś produkt, który wykonałeś/-aś wykorzystaniem tej kompetencji (np. raport, opis lub zdjęcia z wykonanego z sukcesem projektu lub zadania).
- Inne materiały – wybór należy do ciebie!
Dokumentów nie musi być dużo – najważniejsze jest, abyś pokazując je komuś i opowiadając o nich mógł/mogła odpowiedzieć na powyższe pytania. Dokumenty mogą być formalne (np. zaświadczenie o wolontariacie z organizacji) lub nieformalne (np. wypełniony przez ciebie formularz STARRT).
W jakich sytuacjach można nabywać i rozwijać tę kompetencję?
W pracy zawodowej:
- Wdrażanie odpowiednich strategii, by osiągnąć wymagane cele.
- Niezmienne i zdecydowane podążanie we właściwym kierunku.
- Nieustanne poszukiwanie sposobów na poprawę wyników.
- Rozumienie realiów handlowych mających wpływ na firmę.
Podczas wolontariatu:
- Zarządzanie projektami, wydarzeniami, złożonymi działaniami w stylu stosowanym
w zarządzaniu projektem. - Umiejętność identyfikacji barier
i określania działań umożliwiających ich pokonanie.
To tylko kilka przykładów – zorientowaniem na wyniki możesz wykazywać się w bardzo wielu rozmaitych sytuacjach, przy wykonywaniu różnorodnych zadań, więc miej oczy i uszy szeroko otwarte!
Nawigacja:
Przejdź do pozostałych kompetencji:
- Zaangażowanie
- Komunikatywność
- Zarządzanie międzykulturowe i zarządzanie różnorodnością
- Zdolność do samodzielnego uczenia się
- Inicjatywa
- Zorientowanie na wyniki
- Rozwiązywanie problemów
- Praca zespołowa
- Przywództwo (leadership)
- Odpowiedzialność
- Organizacja i planowanie
- Innowacyjność i kreatywność
- Empatia